Live shopping som marknadsföringsmedel

Live shopping är ett fenomen som blir allt större när det handlar om marknadsföring. Säljer du mode och kläder online är det ett perfekt sätt att marknadsföra nya kollektioner på. Under ett sådant event kan du interagera med kunder, fysiskt visa upp plagg och förklara hur tankarna går kring kollektionen. Du bjuder in kunderna till att bli mer engagerade kring plaggen. Alternativet är att de själva scrollar igenom en sida och missar ett plagg som passar kunden för att första bilden inte var tilltalande.

Marknadsföring via live shopping

Egentligen är Live shopping en modern version av TV-shop där man tydligt visar för kunden vad man säljer och hur produkten används. När man säljer online kan det vara svårt att få fram nyttan med produkten, till skillnad från fysisk handel där en butikssäljare går igenom produkten eller tar fram förslag åt kunden.

För att genomföra ett live shopping behöver du en dator och en smart telefon. Det rekommenderas ett team på minst tre personer. En framför kameran, en filmare och en vid datorn som modererar chatten och ser till att liven fungerar.

Man väljer om man vill direktsända eventet för att kunna interagera med kunderna, eller om det är ett förinspelat inslag som visas på bestämd tid. Efter eventet kan klippet ligga kvar så att kunder som inte var med live kan se det i efterhand. Under eventets gång är en shoppingfunktion igång. Det är en klickbar ruta där kunden kan se produkten på hemsidan samtidigt som ni pratar om den.

Modevisning och kollektionssläpp

Modevisningar är stora inför varje klädsäsong. Det är där konsumenterna får veta vilka färger, vilken stil och om det är något speciellt plagg som är stort för säsongen. Anamma denna idé genom att skapa ett event för dina kunder. Se till att dina kunder bokar in datumet ni ska gå live genom nyhetsbrev, sociala medier och genom era ambassadörer om ni har sådana. På eventet visar ni upp kollektionen, pratar om vad som är inne denna säsong och hur man matchar rätt för säsongen. Ni ger era kunder en liten handbok i hur de är trendiga, samtidigt som era plagg blir väldigt åtråvärda. Speciellt om ni ger variationer på en look.

Sälj in hos leverantörer

Live shopping har dessutom blivit riktigt stort för de som säljer via leverantörer. På samma sätt som man säljer in till sina kunder kan ni sälja in plaggen till leverantörer. På så vis kan leverantörerna bättre sälja in era produkter. En av de absolut största fördelarna med live shopping är att ni direkt ser vad som fungerar och inte. Dessutom får ni feedback från era kunder direkt.